Relacja z dyskusji o książce „Marzenie o narodzie doskonałym”

18 czerwca 2018

130618_KsiazkaMadajczyka_04_fotPM

Czy marzenie o narodzie doskonałym należy do przeszłości? Czy tragiczne doświadczenia XX wieku – eksterminacja milionów ludzi w imię postępu i zgodnie z założeniami eugeniki – sprawiły, że państwa europejskie przestały dzielić ludzi na gorszych i lepszych? W jaki sposób relacja między religią a polityką kształtuje politykę ludnościową państwa?

Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy dyskusji wokół książki „Marzenie o narodzie doskonałym” – jej autor prof. Piotr Madajczyk (ISP PAN, Uczelnia Łazarskiego), prof. Klaus Ziemer (UKSW, Universität Trier) oraz Grzegorz Górny, publicysta i dziennikarz. Dyskusję moderowała Kamila Zacharuk z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami.

130618_KsiazkaMadajczyka_16_fotPM

W przeszłości eugenikę traktowano jako naukę, która pozwoli rozwiązać problem biedy i sprawić, że przyszłe społeczeństwo będzie zdrowe, silne i „wolne od skazy”. To właśnie te złudzenia przesądziły o popularności eugeniki wśród polityków, mimo nieludzkich z naszego punktu widzenia środków, jakie w jej imię stosowano – pozbawianie płodności, usuwanie ciąży, a nawet eutanazję. Skrajnym przykładem inżynierii społecznej jest masowa eksterminacja Żydów przeprowadzone przez Niemców w czasie II wojny światowej.

130618_KsiazkaMadajczyka_18_fotPM
Nie ulegajmy złudzeniu, że po II wojnie światowej skończyła się inżynieria społeczna – mówił prof. Madajczyk. Jego zdaniem obecnie przybiera ona inną formę. Marzenie o narodzie doskonałym przekształciło się w marzenie o człowieku doskonałym, a rolę państwa przejęli rodzice. To oni mają prawo do decydowania np. o przerwaniu ciąży lub oddaniu niepełnosprawnego dziecka do zakładu opieki.

130618_KsiazkaMadajczyka_21_fotPM
Piotr Madajczyk twierdził, że podczas pracy nad książką zauważył zależność między religią dominującą w danym państwie a przyzwoleniem na ustawodawstwo eugeniczne. W krajach protestanckich – Szwecji, Danii, Niemczech – uchwalano ustawy o higienie rasy, natomiast w krajach katolickich nie. Protestanci w Niemczech, choć bardziej liberalni, milczeli, gdy Hitler mordował niepełnosprawnych psychicznie. Biskup katolicki zaś protestował – dodawał prof. Klaus Ziemer.

Jakie formy przybiera współcześnie inżynieria społeczna? Jak sprawa ustaw o czystości rasy wyglądała w przedwojennej Polsce, Chorwacji i innych krajach europejskich?

Zobaczcie jak było:

Ta strona wykorzystuje pliki cookie dla lepszego działania serwisu. Możesz zablokować pliki cookie w ustawieniach
przeglądarki. Więcej informacji w Polityka prywatności strony.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl